kava
tulekul
arhiiv
saal
piletid
liitu
tunnid
tuurid
tants.ee
toetajad
kontakt
tsoon
UUS TANTS 9
tule vabatahtlikuks!

tele2_valgustab

03.04 / 19:30

[Nu Scandik] >> 2006 esitleb:
ERNA OMARSDOTTIR & JOHANN JOHANNSSON /Island>Belgia/
„IBM - 1401, A USER'S MANUAL“

Idee: Jóhann Jóhannsson, Erna Ómarsdóttir
Koreograafia ja tants: Erna Ómarsdóttir
Muusika looja ja esitaja: Jóhann Jóhannsson
Keelpillid: Ethos String Quartet
Muusika sisaldab fragmenti Sigvaldi Kaldalons´i "Island Ogrum Skorid", mida esitab IBM 1401 arvuti, mis on programmeritud Johann Gunnarsson´i ja Elias Davidsson´i poolt ja salvestatud 1971.a.
Loodud DANSEM festivalile 2002 (Marseille) kaasprodutsentidega the GRIM (Groupe de Recherche et d'Improvisation Musicale) ja Officina - atelier marseillais de production
Tänud: Kitchen Motors, 1x2x3 - Philippe Baste, Rosas Parts, Tjarnarbio (Reykjavik), Ekka, Omar ja Kristin.
Kestus: 45´
Pilet: 70/120

ibm

„IBM 1401 - A User´s Manual! On mõtiskelu inimese ja tema loodud masinate vahelise suhte teemal. „IBM 1401, A User's Manual” on muusiku Johann Johannsson´i ja koreograaf-tantsija Erna Ómarsdóttir´i koostööst sündinud etendus. Muusikat esitab lives laptop ja Hammond B3 elektriorel elektrooniliselt. Hammond orel ja Leslie valjuhääldi pole mitte ainult muusikariistad laval vaid täidavad ka lavakujunduse rolli. Leslie valjuhääldi on hüpnootiliseks kontrapunktiks tantsija liigutustele.
Muusikaks korduv katkend ühest vanast Islandi hümnist, mida IBM 1401 on programmeeritu esitama.
Seejärel põimib helilooja arvuti meloodia vahele meloodilisi lõimi, luues nii hüpnootilis-melanhoolse atmosfääri, mis areneb aeglaselt kui esile kerkivad uued meloodiad, mis omakorda põimuvad töödeldud arvuti ja printeri häältega.
Kuni pole enam võimalik eraldada inimest masinast mida ta kasutab. Me oleme nüüd täiesti sõltuvad oma masinatest ja elu ilma nendeta on peaaegu mõeldamatu. Õigupoolest on inimrass muutunud küberiks, lahutamatuks ümbritsevatest masinatest ja vahel ka meie see olevatest masinatest (kunstlikult närvidega ühendatud jäsemed).
Varsti on arvutitel piisavalt võimsust, et imiteerida kõiki inimaju funktsioone, peatselt arvutid isegi ületavad seda organit igas vallas. Mis tekitab küsimuse – kas me oleme tegelikult uue eluvormi sünni juures, kas me mitte ei loo iseendi mehhaanilisi järeltulijaid, kes vahetavad välja meie valitseva liigi?
Paljudes tekitavad sellised küsimused kabuhirmu, väljendades seega inimese hirmu kaotada kontrolli asjade üle.
Milline saab olema meie suhe selliste olenditega?
Me usume, et me peame asendama hirmu hoole ja armastusega ning õuduse aukartuse ning imetlusega.
Me usume, et ainult siis kui me suhtume sellesse mehaanilisse järglasesse sama moodi kui oma bioloogilisse lapsesse suudame me hoida ära katastroofi, sest hüljatud lapsed ju pöörduvad viimaks alati oma vanemate vastu.
Me usume, et selleks et kooseksisteerimine võimalikuks osutuks peavad masinad õppima lugema kasutusjuhendit.
„IBM 1401 - A User´s Manual”on seotud looga sellest kuidas esimene aruvuti saabus Islandile 1964.a. IBM 1401 polnud loodud muusikat mängima kuid kui selle lähedale asetada raadiosaatja ning selle mälu teatud viisil programmeerida, siis peaks saama tekitada lihtsaid meloodiaid. IBM 1401 õpetati „laulma” andes talle seega väga inimliku võime, mida see „poleks” pidanud omama. Seega kui saabus uus mudel, mis muutis olemasoleva üleliigseks, siis ei visatud seda lihtsalt ära vaid peeti väike matus, mille käigus selle kasutajad said väljendad oma tänu ja kurbust. See dokumenteeriti lindile helisalvestisena töötavast masinast ja selle poolt esitatud muusikast. Etenduse muusika põhineb nendel salvestistel.
Etendus püüab uurida ellpoolmainitud teemasid kasutades seda lihtsat muinasjutulist lugu raamina. Segades tantsu liigutusi lavakujunduse ja muusikaga, mis peegeldab tehnonostalgia/mahakantud tehnoloogia, toitmise (arvutite programmeerimine / laste kasvatamine), keha/masina, inimliku ja tehisintellekti, masinate ja seksuaalsuse, tehnoloogilise progressi / inimarengu teemadel.
Koreograafias on kasutatud keha kui masinat ja tantsu kui müstilist, võõrastavat ja hoomamatut energiat nagu elekter. Koreograafia uurib nii mehhaanilisi liigutusi kui ka orgaanilisi neid kõrvutades, otsides nende vahelist seost.

ibm

Erna Ómarsdóttir on lõpetanud PART´si 1998.a. Belgias. Seepeale on ta töötanud tantsijana mitmetes kompaniides ja erinevate koreograafide käe all. 1999-2002 töötas ta Troubleyn / Jan Fabre´ga, luues ja esitades mitemsuguseid töid. Alates 2002.a. on ta töötanud Les Ballet C dela Bú ja Sidi Larbi Cherkoui´ga, luues ja esitades etendust “Foi “.
Samal ajal on Erna aktiivselt tegelenud ka oma tööga.
Tema viimased tööd on “IBM 1401 (a users manual)”, mis sündis koostöös helilooja Johann Johannson´iga, “Poni” kollektiiv mille algatas Frank Pay, tegemist on tantsu/kontsert etendus installatsiooniga.
Erna on esitanud oma ja teiste töid kogu maailmas viimaste aastate jooksul ja ta on olnud kutsutud mitmetele tunnustatuimatele festivalidele ja esinepaikadesse.
Ta kuulutati parimaks nooreks tantsijaks Ballet International´i poolt 2002. ja 2003.a. parimaks tantisjaks ning nooreks koreograafiks. www.poni.be

ibm

Johann Johannsson on Islandi helilooja ja muusik kelle elegantne, järkjärgult arenev muusika on võluv oma ilus. Johann lõi märgi / kunsti organisatsiooni Kitchen Motors oma kodulinnas Reikjevikis ning samuti on ta osalenud psühho-proge-minimalistlikus-undamis boheemide kambas Apparat Organ Quartet. Kuid nende projektide kõrval tekkis tal üha suurem huvi instrumentaalansamblite muusika loomise vastu tänu millele sündis Englaborn – muusika kellpilli kvartetile ja elektroonikale ühe etenduse jaoks ning and Virthulegu Forsetar aegluubis pasunapala 11 puhkpillile, löökpillidele, orelile ja klaverile. Mõlemad teosed on välja antud Touch märgi all.
www.johannjohannsson.com